Sähköinen osakehuoneistorekisteri – isännöitsijä hoitaa

Yleinen

Suomi on siirtymässä sähköiseen osakehuoneistorekisteriin Asrekiin. Palveluun tulee tiedot osakehuoneistoista, niiden omistajista sekä panttauksista. Palvelusta vastaa Maanmittauslaitos MML.

Rekisteri parantaa tietojen saatavuutta, kattavuutta ja luotettavuutta. Se helpottaa taloyhtiöiden, isännöinnin, kiinteistövälityksen, rahoituslaitosten ja julkishallinnon työtä. Myös kansalaisen mahdollisuudet tiedonsaantiin paranevat – tiedoille taataan julkinen luotettavuus.

Taloyhtiössä pitää tehdä siirrosta päätös, muuten asian hoitaa isännöitsijä.

Ensimmäisessä vaiheessa siirtyvät uudet asunto-osakeyhtiöt

Asrekin ensimmäisessä vaiheessa siihen siirtyivät uudet, 1.1.2019 jälkeen perustetut asunto-osakeyhtiöt ja keskinäiset kiinteistöosakeyhtiöt. Uusissa yhtiöissä ei enää paineta osakekirjoja.

Vanhat asunto-osakeyhtiöt siirtyvät sähköiseen järjestelmään myöhemmin ilmoitettavana aikana. Palvelun käyttöön ottaminen on lykkääntynyt jo joitain kertoja. Asialla ei sinänsä ole kiire, sillä osakeluettelo on siirrettävä Asrekiin vuoden 2022 loppuun mennessä.

Kun tiedot on siirretty järjestelmään, osakerekisterin ylläpito jää pois taloyhtiöltä – siis käytännössä isännöitsijältä. Jotkut käytännöt muuttuvat: esimerkiksi yhtiökokouksen äänioikeus tarkistetaan viranomaisen järjestelmästä.

Taloyhtiö päättää, isännöitsijä hoitaa

Käytännössä siirrosta huolehtii REIM Isännöinti ja taloyhtiön oma isännöitsijä.
Hallitukselta vaaditaan kuitenkin päätös tietojen siirrosta ja siirtymisestä sähköiseen järjestelmään. Tämän jälkeen isännöitsijä päivittää taloyhtiön tiedot Maanmittauslaitoksen järjestelmään – kunhan se on käytössä. Samalla vastuu osakerekisterin ylläpidosta siirtyy MML:lle.

Päätöksen siirrosta tekee siis hallitus. Päätöksestä on syytä kertoa yhtiökokouksessa ja tiedottaa osakkaille.

Sen jälkeen kun yhtiön tiedot on siirretty, osakkaat voivat siirtää omat omistuksensa sähköiseen muotoon. Tämän tekee jokainen osakas itse, eikä taloyhtiö ole siitä vastuussa. Osakekirjojen muuttaminen sähköiseksi tapahtuu joko osakekaupan yhteydessä pankissa tai Maanmittauslaitoksen toimistolla.

REIM Isännöinti on varautunut jo pitkään sähköiseen osakerekisteriin. REIM hoitaa tietojen siirron, joten taloyhtiössä ei tarvita muuta kuin hallituksen päätös siirrosta. Päätöksen voi tehdä milloin tahansa; vaikka heti, vaikka Maanmittauslaitos ei olekaan kertonut päivämäärää, jolloin siirto käytännössä onnistuu.

Kun isännöitsijä on siirtänyt tiedot, hän tiedottaa asiasta hallitukselle ja taloyhtiölle. Näin osakkaat tietävät, milloin voivat alkaa muuttamaan omia osakkeitaan sähköisiksi.

Jos taloyhtiön hallituksella tai osakkailla on asiasta kysyttävää, kannattaa ottaa yhteyttä omaan isännöitsijään.