Taloyhtiöt antavat isännöitsijöiden kouluarvosanaksi 8. Näkemys selviää Isännöintiliiton ja Kiinteistöliiton Isännöinnin teettämästä Isännöinnin laatu 2025 -selvityksestä. Isännöintiyritysten arvosana on hieman alempi, eli 8-. Vastaajat olivat taloyhtiöiden hallitusten jäseniä ja osakkaita.
Vastausten mukaan luotettavuus ja asiantuntemus ovat sekä isännöintiyrityksen että isännöitsijän tärkeimmät ominaisuudet. Lisäksi isännöitsijän työssä koetaan tärkeäksi se, että asiat saatetaan loppuun.
Kiinteistöliitto korostaa, että isännöintipalvelun laatuun vaikuttaa varsinkin isännöintisopimus. Hallitusten olisikin syytä tuntea sekä sopimukset että isännöinnin eettiset ohjeet hyvin.
Tyytyväisimpiä taloyhtiöt olivat kyselyn mukaan talousosaamiseen ja kokousten hoitamiseen. Parannettavaa oli vastaajien mielestä asioiden toimeenpanossa sekä sovituissa aikatauluissa pysymisessä. Eniten parannettavaa on rakennus- ja taloteknisessä osaamisessa, verkostojen hallinnassa ja viestinnässä.
Isännöintiyritysten henkilöstön palveluhenkisyys ja asiakirjojen laatu saavat kiitosta. Moitteita tuli varahenkilöiden järjestämisestä sekä palautteen ja reklamaatioiden hoidossa. Parannettavaa on selvityksen mukaan myös alihankkijaverkostojen läpinäkyvyydessä.
Kokemus tuo tyytyväisyyttä
Vastaajista tyytyväisimpiä olivat hallitusten puheenjohtajat. Isännöitsijä sai heiltä arvosanaksi 8+. Muuta hallituksen jäsenet antoivat 8-:n. Osakkaat ja toiminnantarkastajat olivat kriittisimpiä, heiltä arvosanaksi tuli 7+. Kokemus ja tieto näyttävät lisäävän tyytyväisyyttä. Tyytyväisimpiä isännöintiin olivat ne, jotka olivat seuranneet isännöintiä lähimpänä. Mitä pitempään vastaaja oli toiminut taloyhtiön hallituksessa, sitä tyytyväisempi hän oli oman taloyhtiön isännöintiin.
Isännöintiliitto pitää eroja ymmärrettävinä. Tavalliset osakkaat eivät välttämättä tunne isännöintisopimusta eivätkä tiedä, mitä isännöitsijän tehtäviin kuuluu. Helposti ajatellaan isännöitsijän hoitavan tehtäviä, joita ei sopimuksessa ole. Yhteydenpitokin on erilaista – hallitus ja isännöitsijä saattavat olla tiiviissäkin yhteistoiminnassa, mutta osakkaat tarvitsevat isännöitsijän palveluja ja ammattitaitoa harvoin.
Myös ikä vaikuttaa tyytyväisyyteen. Alle 50-vuotiaat olivat tyytymättömämpiä kuin ikääntyneemmät vastaajat.
Isännöitsijän ja myös yrityksen saamaa arvosanaa nostaa, jos sama ihminen on toiminut pitkään taloyhtiön isännöitsijänä.
Alueellisiakin eroja on. Uudellamaalla ollaan muuta maata tyytymättömämpiä. Siellä arvosanan isännöitsijälle oli 7,6, kun se muualla maassa oli 8,1. Uudellamaalla sopimukset ovat lyhyempiä ja isännöitsijän vaihtuvuus suurempaa. Myös osakkaat ja taloyhtiöiden hallitukset ovat nuorempia kuin muualla Suomessa.
Isännöintiliiton ja Kiinteistöliiton teettämässä kyselyssä vastauksia oli 6 599. Kysely toteutettiin verkkokyselynä touko-kesäkuussa 2025. Kohderyhmänä olivat taloyhtiöiden puheenjohtajat, hallitusten jäsenet ja osakkaat. Selvityksen toteutti KTI Kiinteistötieto Oy. Kyselyn tarkoitus oli kartoittaa taloyhtiöiden tyytyväisyyttä isännöintiyritysten ja isännöitsijöiden toimintaa ja palvelujen laatuun. Selvityksessä kysyttiin myös näkemyksiä taloyhtiöiden tarpeista ja isännöintiin liittyvistä tulevaisuuden näkymistä.
Edellisen kerran isännöinnin laatua kartoitettiin vuonna 2020. Tyytyväisyys on sen jälkeen hieman laskenut.
Selvityksen tulokset tästä linkistä.